VLÁKNINA

Reklama propagujúca potraviny bohaté na vlákninu je na každom kroku, no ľudia napriek tomu nevedia, prečo je telu potrebné vlákninu dodávať. Ak majú vysvetliť prečo konzumujú konkrétny výrobok, pohotovo odpovedajú, „pretože obsahuje vlákninu“. Na otázku čo je vláknina a prečo je zdravá, pritom často vôbec nepoznajú odpoveď. Tak teda čo je vláknina? Jednoducho povedané sú to cukry. Sú však zložité a telo si pri trávení s nimi nedokáže poradiť. Keďže ich organizmus nevie stráviť a telo opúšťajú bez zmeny, majú nulovú energetickú hodnotu.

V minulosti nebolo potrebné prikladať dôraz na konzumáciu vlákniny, pretože spôsob úpravy potravín zaručoval dostatok vlákniny. Choroby ako rakovina hrubého čreva bola vzácnosťou, rovnako ako divertikulárne choroby (drobné výrastky na stenách hrubého čreva). V súčasnosti najmä odstraňovaním povrchových častí zŕn a prípravy hladkej múky, došlo k rapídnemu poklesu vlákniny. Denná dávka by u mužov a žien mala byť aspoň 20 až 30 gramov. V súčasnosti sa ozývajú hlasy, aby toto číslo bolo väčšie. Hodnota 30g sa môže zdať nízka, ale pravdou je, že ho väčšina populácie nedosahuje.

Vláknina má nulový obsah kalórií a čo je dôležité, viaže na seba vodu. Táto skutočnosť dáva prijatej potrave dostatočný objem a vyvoláva pocit sýtosti. Pri konzumácií potravy bohatej na vlákninu je organizmus potrebné zásobovať dostatočným množstvom tekutín. V opačnom prípade dochádza k dehydratácií a k zápche. Na druhej strane ak má telo dostatok tekutín, dokáže vláknina skrátiť dobu priechodu potravy cez tráviaci trakt až na polovicu. Zásluhu na tom má najme zrýchlené vyprázdňovania čriev. Ďalšou významnou vlastnosťou je čistenie čriev. Pevné častice vlákniny mechanicky očisťujú steny čriev a zabraňujú vzniku výrastkov. Dostatok vlákniny odvádza karcinogénne látky z tela a je vhodnou prevenciou vzniku rakoviny hrubého čreva.

Okrem účinkov na črevá, zabraňuje vláknina vzniku žlčových kameňov tým, že odvádza z organizmu žlčové kyseliny. Keďže viaže kyseliny, znižuje aj hladinu tuku. Preventívne zabraňuje vzniku artériosklerózy, čiže ukladaniu tuku na stenách ciev a vzniku infarktu. Množstvo „zlého“ cholesterolu sa v krvi príjmom vlákniny znižuje a naopak hladina „dobrého“ cholesterolu zvyšuje.

Vo vode rozpustná vláknina priaznivo pôsobí na metabolizmus cukrov. Pri dostatku pektínu stúpa hladina krvného cukru omnoho pomalšie, pretože pektín spomaľuje vstrebávanie sacharidov. Nedochádza tak k výraznému vyplavovaniu inzulínu do krvi a celý priebeh vstrebávania cukrov prebieha na jeho nižších hodnotách. Táto skutočnosť sa využíva ako doplnok pri liečbe cukrovky.


Rozdelenie vlákniny:

 

  1. Vláknina vo vode rozpustná – nazývaná tiež gélotvorná vláknina, ktorej asi najvýznamnejším zástupcom v potrave je pektín.
  2. Vláknina vo vode nerozpustná – nazývaná ako hrubá vláknina (napr. celulóza)

Zdrojom hrubej vlákniny sú najme obiloviny, celozrné pekárenské výrobky, ovsené vločky a podobne. Hlavným zdrojom vo vode rozpustnej vlákniny je ovocie a zelenina.